Septik Artrit

Septik artrit, eklemin iltihabına verilen isimdir. Eklem iltihabını oluşturan mikroorganizmalar; bakteri, virus ve mantarlardır. Septik artritte sıklıkla tek eklem tutulumu görülmekle beraber özellikle vücudun direncinin düştüğü durumlarda birden fazla eklemde görülebilmektedir. Septik artritte etken bakteriler sıklıkla; stafilokokkus aureus ve Hemofilus influenzadır. Bunun dışında bakterilere bağlı da septik artrit görülmektedir.

Eklemde ağrı ve şişlik enfeksiyonun belirtisi midir?

Özellikle diz, ayak bileği gibi yüzeyel eklemlerde şişlik ve kızarıklık gözle görülebilir. Ağrı ve şişlik enfeksiyon kaynaklı olduğunda eklemde ısı artışı yanında vücud ısısında artma ve kan değerlerinde bulgu saptanır. Romatizmal hastalıklar, Ürik asit artropatisi ve diğer emflamatuvar durumlarda da ağrı ve şişlik görülür. Tanıda laboratuvar tetkikleri dışında gerekli olgularda eklemden iğne ile sıvı alınıp incelenir. Alınan sıvının görünümü ve incelenmesi sonucunda eklemde enfeksiyon, septik artrit tanısı koyulabilir. Septik artrit acil tedavi gerektirir. Tedavisi geciken hastalarda gecikme süresiyle artan oranlarda eklem destrüksiyonu görülmektedir.

Septik Artritin acil tedavisi nasıl yapılır?

Sepitik artritinin acil cerrahi tedavisi artroskopik olarak yapılır. Örneğin enfeksiyon diz ekleminde ise, diz artroskopisi ile diz içinde birikmiş enfektif materyal ve yapışıklar temizlenir ve diz ekleminin içi litrelerce serum ile yıkanır. Daha sonrada eklem yerleştirilen dren ile diz de devam edebilecek enfeksiyon materyallerinin uzaklaştırılması sağlanır. Bu arada hastalara septik artrit tanısı koyulur koyulmaz antibiyotik tedavisi intravenoz olarak başlanır.