Kifoz

Kifoz halk arasında kamburluk olarak ta bilinen omurganın sırt veya belde tümsek çıkıntı şeklinde görüntü veren hastalığıdır. Normalde sırtımızda hafif tümseklik belimizde de hafif çukurluk vardır. Sırtta ortalama tümseklik 20-50 derece açı arasındadır. Bunun üzerindeki eğriliklerde kifoz deformitesinden bahsedilir.

Kaç tip Kifoz Hastalığı vardır?

Kifoz deformitesi; doğumsal, postural, scheurman hastalığına bağlı ve ileri yaşlarda görülebilmektedir. Doğumsal kifozda omurganın ön elemanlarında gelişme kusuru mevcuttur. Burada omurganın ön kısmı kısmen gelişmemiş olabilmektedir. Bunun yanında iki omurun önden birbirine bağlı olduğu şekilde de deformite görülebilmektedir. Bunun yanında baze omurganın arka yapı elemanlarının gelişmemesi sonucunda myelodisplazide olduğu gibi kifoz gelişebilmektedir.
Bir diğer kifoz türü de postural kifoz olup duruş bozukluğundan kaynaklanmaktadır. Özellikle öğrencilerde ve göğüs gelişimi başlayan buluğ çağındaki genç kızlarda sık görülür.
Scheurmann kifozu ise sırtta ağrı 3 ve daha fazla omurgada da kamalaşma ile giden bir hastalıktır. 10-15 yaşta görülen bu hastalıkta deformite ilerleme gösterme eğilimindedir.
Enfeksiyon ve kırıklarda özellikle osteoporotik kemiklere bağlı kırıklarda kifoz görülmektedir.

Kifoz tanısı nasıl koyulur?

Kifoz tanısında fizik muayene ve radyografi tanıda en önemlibilgileri sağlamaktadır. İhtiyaç duyulan hastalarda diğer radyolojik ve biyokimyasal tetkikler uygulanır. Radyografik olarak lateral radyografilerde T2-T12 omurları arasında ölçüm yapılır. Normal kifoz açısı 20-50 derece arasında olup 55 derecenin üzerinde tedavi planlanır.

Kifoz nasıl tedavi edilir?

Kifozun tipi tedavinin belirlenmesinde son derece önemlidir. Konjenital kifozda ise tedavi erken yapılmalıdır. Postural kifozda eksersiz ve ortez/korse kullanımı ile tedavi mümkündür.
Adelosan kifozda, Scheurmann kifozunda sıklıkla korse tedavisi ile düzelme sağlanırken İleri derecedeki kifozlar ki 70 derece üstü kifozlarda cerrahi tedavi gerekeblmektedir.