Doğumsal Tetik Parmak Hastalığı

KONJENİTAL TETİK BAŞPARMAK (CONGENITAL TRIGGER THUMB)

Konjenital tetik başparmak, çocukluk döneminde diğer parmakların tetik parmak deformitelerine oranla 10 kat daha fazla görülen bir hastalıktır. Yapılan çalışmalarda 1 yaştaki çocuklarda ortalama görülme oranının 1000 de 1-3.3 oranında görüldüğü bildirilmiştir. Olguların 4 te biri her iki el başparmağında görülmektedir. Yapılan çalışmalar, hastalığın doğumdan itibaren olmadığını daha sonraki aylarda görüldüğünü göstermektedir.

Konjenital tetik başparmağın bulguları nelerdir?

Konjenital tetik başparmakta bulgular hastalığın evresine farklılık göstermektedir. Evre I de; başparmak – 1.tarak kemiği bileşkesi avuç içi tarafında noduler yapı hissedilir. Parmak hareketlerinde takılma ve atlama yoktur. Evre II de; başparmak aktif olarak düzleştirilirken takılma ve atlama hissedilir. Evre III de; başparmak aktif olarak düzleştirilemez, pasif olarak çocuğun başparmağı düz konuma getirilirken takılma hissedilir. Evre IV de ise hem aktif hemde pasif olarak başparmak düzleştirilemez. Konjenital tetik başparmak hastalığında tendonda bölgesel genişleme, kalınlaşma ve/veya tendonun geçtiği tünelde daralma klinik bulgulara neden olmaktadır.

Konjenital tetik başparmakta tedavi nasıl uygulanır?

1 yaş altı konjenital tetik başparmaklı hastalarda atelleme, eksersiz tedavisi uygulanırken 1 yaş üstü kilitlenme gösteren düzleştirilemeyen konjenital tetik parmak hastalıklarında cerrahi tedavi uygulanır. Cerrahi tedavi başpamak tarak kemiği bileşkesinde  1-2 cm lik kesi ile mikrocerrahi teknikle yapılır. Cerrahi tedavide tendonun geçtiği A1 tüneli gevşetilir. Çocuklarda ameliyat sonrası alçı uygulanarak 1 hafta sonra alçı ve yara açılarak aktif kullanıma izin verilir. Genel olarak tekrarlama görülmez.